דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ראש השנה - בעיני הטבע 

מאת    [ 21/09/2006 ]

מילים במאמר: 1028   [ נצפה 3487 פעמים ]

תחילת החג (א' בתשרי) מסמלת את יום הדין, שבו נקבע גורלו של כל אדם לשנה הקרובה. ביום זה נברא העולם, ומסיבה זו תוקעים בשופר ומרבים בשמחה.
ראש השנה חל דווקא בתחילת הסתיו, לאחר שהסתיימה מלאכת איסוף הקציר מהשנה שחלפה ובפתח תחילתה של עונה חקלאית חדשה.

המנהג של אכילת תפוח בדבש בראש השנה מסמל את התקווה לשנה טובה ומתוקה. ומברכים עליו את ברכת "בורא פרי העץ".
נוהגים לאכול גם תרד, סלק ותמרים ואומרים: "יהי רצון מלפניך... שייתמו אויבינו ושונאינו וכל מבקשי רעתינו"
את הרימון שעל-פי המסורת אומרים שיש בו כ-613 גרעינים כמניין תרי"ג המצוות. ועליו אומרים: "יהי רצון מלפניך... שירבו זכויותינו כרימון"
על-פי המסורת בערב החג השני נהוג לשים פרי חדש על השולחן, ולברך עליו.

ביהדות מאמינים שכל הבא עלינו הוא לטובה, ושאלוהים נמצא לצידנו בכל רגע. אנו מאמינים שכל המאורעות בשנה הקרובה יהיו לטובה. מסיבה זו אנו מברכים בשנה מתוקה ומקווים לחוות בה אושר ושמחה כמו ברגע טעימת המתוק.
זהו יום קדוש מאוד לעם היהודי, וגם לאלו מאיתנו שלא מקיימים מצוות על פי ההלכה, יש הזדמנות נהדרת לנצל יום זה לעבודה על עצמנו. זהו יום מצוין לארגן מחדש ולקבוע אילו מטרות אנו רוצים להגשים בשנה הקרובה, אילו שינויים אנו רוצים לעשות בחיינו.
אנו יכולים לבחור בדרך חדשה של לימודים שיש בהם תכלית עבורנו, עבודה חדשה ומספקת, תזונה בריאה יותר, גמילה מהתמכרויות מזיקות, פעילות גופנית מאתגרת, והחשוב מכול - דרך חדשה לטיהור וחיזוק נפשנו.
נפש חזקה היא הכוח האמיתי שמניע אותנו בכל משעול. בחירה בדרך חדשה של עבודה פנימית מסורה לניקוי וטיהור מחשבות שליליות והחלפתם במחשבות חיוביות תוביל למעשים טובים ולחיים מאושרים. שהרוח נמצאת באחדות עם הגוף הפיסי, התחושות כולן הופכות מעודנות ונעימות יותר. תחושות הגוף נעשות ברורות יותר והבריאות משתפרת.
כשהגוף מתחזק, כך גם ההתפתחות הרוחנית מתעצמת. בגוף חולה האפשרויות דלות יותר.
וכפי שאמרו חכמי ישראל בעבר: רבי יעקב בעל הטורים: "מצווה להנהיג עצמו במידה טובה והנהגה טובה לשמור בריאותו, כדי שיהא בריא וחזק לעבודת הבורא יתעלה." וכך גם רבי מאיר אבן אלדובי - נכד הרא"ש: "אחר שהגיע השלמות הראשון [של בריאות תקינה] אזי אפשר לו להגיע אל השלמות האחרון [תיקון הנפש] אשר הוא נכבד ממנו בלא ספק... כי הגוף הוא כלי הנפש, ולכן צריך האדם לשום כוונת כל ענייניו לצורך בריאות הגוף ולהנעימו לצורך תועלת הנפש ובריאותה."

אני מאמין שתמיד צריך לפעול ולהתמיד במה שעושה לנו טוב, ולהפסיק לחזור על טעויות העבר.
את הטוב בראש השנה אני רואה במצווה לחגוג ולהיות בשמחה גדולה כהוקרה ליום בריאת העולם. היופי של הברכות הרבות שאנשים רבים מרעיפים על כל אדם שפוגשים בדרכם.
וגם בהזדמנות ליהנות משפע הפירות הנהדרים שהטבע עמל על הכנתם במשך כל ימות השנה.
אני ממליץ לאכול בחג מבחר רב ככל האפשר של פירות מתוקים וטריים ! ולברך עליהם בשנה של התחלות חדשות ומתוקות ובבריאות טובה יותר שתאפשר לנו להגשים את שאיפות ליבנו.

התפוח - הוא אחד העצים הראשונה בהיסטוריה שבויתו על-ידי האדם. יש יותר מ-7500 זנים שונים של תפוחים ! השונים בטעמם, צבעם, מרקמם וצורתם. הפרי עשיר בויטמינים ומינרלים שונים והוא עשיר בסיבים תזונתיים החשובים לניקוי פסולת העיכול ולמניעת מחלות רבות.
התפוחים הנמכרים היום בשווקים הם מתוקים בהרבה מהתפוחים בעבר. אני נהנה מהמתיקות והטעם הייחודי של כל תפוח, ואני לא רואה שום צורך להמתיקו בדבש. הדבש הוא סוכר ללא ערך תזונתי, לעומת התפוח העשיר במרכיבים תזונתיים רבים. מי שבכל זאת חפץ במתיקות רבה יותר, ימצא עניין רב בתמרים שמצויים בשפע בתקופה זו של השנה.
"תפוח מידי יום ירחיקו מכם את הרופא" - זוהי אמרה ישנה התקפה גם בימים אלו.
התפוח עשיר מאוד בנוגדי חמצון רבים ובמחקרים רבים נמצא שאכילתו תורמת להורדת רמת הכולסטרול בדם, ולמניעת שכפול תאים סרטניים. קליפת התפוח מכילה את רוב הסיבים ואת רוב הויטמינים והמינרלים, מסיבה זו יש לאכול את התפוח על קליפתו.

הרימון - הרימון הוא אחד משבעת המינים, ומקורו באיראן. מקור שמו ככל הנראה קשור לגבנונים בראשו, "הרמים" מכל עבריו.
במרכז הרפואי רמב"ם בחיפה מצאו שמיץ רימון מונע התפתחות של טרשת עורקים, ובמחקרים רבים נוספים מצאו שהוא יעיל במניעת מחלות סרטן ומחלות אחרות.
לרימון מיוחסות פעילויות רפואיות רבות וביניהן גם טיפול באנמיה וחיזוק מערכת הדם כולה.
את הרימון יש לאכול כשהוא בשל במלואו, וכשסוחטים ממנו מיץ יש לשתות אותו קרוב ככל האפשר לזמן הסחיטה. ככל שחולף הזמן המיץ מתחמצן ומאבד את רוב ערכו התזונתי העשיר.


התמר - התמר עשיר מאוד בסוכר, ועל כן אין להרבות בצריכתו. הוא גם עשיר במרכיבים תזונתיים רבים ובסיבים תזונתיים. הוא עשיר מאוד באשלגן הידוע כ-"מינרל הנעורים".
ישנו התמר הלח והתמר היבש. כמות הסוכר בתמרים הלחים היא קטנה יותר, אך טריותם ותכולת הנוזל שבהם הופכת אותם לפרי מתוק מושלם. התמרים היבשים מתוקים מאוד ואכילה מוגזמת מהם עלולה לגרום להידבקותם בשיניים ולגרימת נזק.
המג'הול הוא התמר היבש הגדול ביותר והטעים ביותר. הוא נחשב לזן המשובח ביותר בארץ.
במקורות אומרים שבזמן שאבותינו נדדו במדבר, התמר היווה את עיקר תזונתם. הוא מספק אנרגיה מיידית והוא טוב מאוד לאכילה לפני פעילות גופנית מאומצת.
מטע התמרים הגדול בעולם נמצא בקיבוץ טירת צבי, בעמק בית שאן.


ראש כבשדג - מה באשר למנהג לאכול ראש כבד או ראש דג כסימן לברכה - ובכדי לקוות "שנהיה לראש ולא לזנב". ההתפתחות הרוחנית וניסיון חיינו מלמדים אותנו ומבהירים לנו שיש סיבות רבות להימנע מהמנהג חסר התועלת. אתייחס בקצרה לנזק הבריאותי שבו.
הבשר כבד לעיכול, והוא גורם לעייפות. בתוספת האנטיביוטיקה, הורמוני הגדילה וחומרי ההדברה השונים הבשר מהווה סיכון של ממש. הבשר עשיר בשומנים (רווים) מהסוג הגרוע ביותר לגוף האדם. גם הדגים החיים במים מזוהמים אינם ראויים למאכל אדם, ויש להימנע מצריכתם. בני אדם האוכלים בשר ודגים הופכים את קיבותיהם לבתי קברות וקוברים בהן את גוויות בעלי החיים המתים
אני ממליץ לקחת את הטוב שבמסורת ולהשתמש במנהגים שבהם טמונה הברכה באמת. בחג זה נחגוג בדרך חדשה ומתוקה יותר, ונוסיף עוד פירות ומזון טבעי לארוחת החג, ונימנע ממזון "מת" שהנזק הטמון באכילתו משפיע גם על הגוף וגם על הנפש.

אוסיף מספר אמירות של חכמי ישראל בנוגע לבשר:
הרמב"ם - רבי משה בן מימון: "ואלו מיני הבשר... והשומן כולו רע, ישביע, [אבל] ויפסיד הבישול [יפריע לעיכול תקין] וימנע תאות המאכל ויוליד ליחה לבנה."
חז"ל: "לימדה תורה דרך ארץ שלא יאכל אדם בשר... בתדירות גבוהה, אלא בהזדמנויות מיוחדות כגון בשבתות וימים טובים. גם בהזדמנויות אלו אין להרבות באכילת בשר".
הרב מרדכי אליהו: "ובזמן הזה שיש אנשים ששמחים ב[אכילת] ירקות ופירות ואינם שמחים בבשר, אינם חייבים להצטער ביום טוב, לכן אם באותו יום נח לו שלא לאכול בשר אינו מחויב להצטער בזמן הזה."

הקשיבו לגופכם והיו מודעים לסביבת חייכם ! החיים יפים ויש לחגוג אותם בכל יום ובכל רגע.
היו צדיקים "צדיק כתמר יפרח" והרבו בשמחה
מייסד הבית לבריאות והתכנסות הראשון מסוגו בישראל, מסגרת ארוכת טווח ללימוד והתנסות באורחות חיים מעודדי החלמה ובריאות.


https://www.demayo.co.il

טלפון: 058-4-818-518

כתיבה והוראה של התכנית למדעי הרפואה, התזונה והסביבה למטפלים והחברה בישראל.

מרכז צוותים לתכנון, הכשרה, הדרכה ונטיעות של בוסתנים וגני-ירק אורגניים.

מנחה סדנאות בשטח לזיהוי, ליקוט ושימוש בצמחי-בר למאכל.

מחבר הספר 'צמחי-בר למאכל ולרפואה בישראל'.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב